17 / 100

Herkese Merhaba bu yazımda sizlere google ın bizlerin kişisel bilgilerini nasıl depoladığını ve nasıl kullandığını ayrıca bu bilgileri nasıl yönetebileceğimizi ve nasıl izimizi kaybettirebileceğimizi anlatan bir yazı hazırladım sizlere. Haydi çayınızı kahvenizi alın ve hep birlikte hangi bilgilerimiz paylaşımda, nasıl kullanılıyor, izimizi nasıl kaybettirebiliriz bunlara göz atalım.

Google, bizler internete girdiğimiz andan itibaren hakkımızda ciddi anlamda fazla bilgileri  depolar ve reklamları  için kullanarak  bizlere daha alakalı reklamlar gösterir ve daha kişiselleştirilmiş bir deneyim sunmayı amaçlar üstelik bunu sadece bilgisayar kullanırken değil Android işletim sistemine sahip bir telefon, GMail veya Youtube kullanıyorsak da yapar. bunu yaparken de aslında ilgi alanlarımızla ilgili tüm bilgileri Tüm reklam verenleri ile de paylaşıyor.

Google Bu Bilgileri Nasıl Saptıyor ?

Günlük yaşamda girdiğimiz internet siteleri.

Google da aradığımız kelimeler ve bilgiler.

Youtube da dinlediğimiz müzikler izlediğimiz videolar.

Google Çeviriler üzerinden yapılan işlemler.

Google Maps aracılığı ve açık konum hizmetlerimiz sayesinde gittiğimiz yerler izlediğimiz rotalar.

Google Books da indirdiğimiz e-kitaplar.

Android telefonlarımıza indirdiğimiz uygulamalar.

aslında örnekler burada daha fazla hale getirilebilir kısacası aslında Google bizler hakkında hiç ummadığımız biçimde çok fazla bilgiye sahip bu bilgilere nasıl sahip olduklarıyla ilgili örnek senaryoyla ilerleyelim

Cookie (Çerez) Yoluyla Bilgi Toplama

Bir E-ticaret Sitesi Düşünün buradaki örneğimiz Trendyol olsun. arka planda sistem şu şekilde çalışıyor örneğin Trendyol bu haftaki kampanyalarını sosyal medyadan ve girdiğimiz sitelerden reklam yapacak. bunun için şöyle bir yol izliyor burada en önemli 2 anahtar kullanılıyor bir tanesi Facebook Pixel diğeri ise Google Tag Manager

trendyol bilgilerimizi toplayabilmek için web sayfasına Facebook Pixel ve Google Adwords tarafından aldığı özel takip kodlarını web sayfasına tanımlıyor. bizler trendyol web sayfasına girdiğimizde bu sistem bizim hakkımızda bilgi toplamaya başlıyor, şöyleki site içinde yaptığınız ürün aramaları tıkladığımız ürünler, sepete ekleyip almaktan vazgeçtiğimiz ürünler vs.  tabi bu esnada siteye hesap oluşturup girmişsek mail adresimiz telefon numaramız isim soyisim gibi bilgileri de topluyor ve o ana kadar tıkladığımız aradığımız sepete eklediğimiz ürünlerle bizim profilimizi eşleştiriyor. örneğin bebeklerle ilgili ürünlere sık bakıyorsanız sistem sizin bir çocuğunuz olduğunu varsayıyor ve farklı sitelere girdiğinizde sizlere bebek ürünlerinin reklamlarını yapmaya başlıyor. şimdi burada şöyle bir parantez açıyorum Facebook Pixel ve Google Tag Manager oldukça büyük ve dünya çapında kullanılan sistemler bu sistemi tüm site sahipleri gerekli entegrasyonlarını yaparak sistemlerine entegre edebiliyorlar düşünün şimdi girdiğiniz neredeyse her sitede bu entegrasyonlar var ve google, facebook yaptığınız her şeyi belirli sınırlar dahilinde depoluyor ve internet ortamında sizlerle ilgili bir varyasyon oluşturuyor. Düşünsenize Google Sizi sizden daha iyi tanıyor ve bu bilgileri depoluyor hani o web sayfalarda dolaşırken sağda solda daha önce aradığınız baktığınız ürünler hizmetlerle alakalı reklamlar çıkıyor ya işte onun tüm oluşumu bu anlattığım sistem sayesinde oluyor halk arasında ayrıca oldukça meşhurdur örneğin dün arkadaşımla yeni bir ayakkabı alacağımı konuştum karşıma ayakkabı reklamı çıktı  🙂 google yada Facebook hakkınızda topladığı tüm bilgileri iş ortaklarıyla paylaşıp sizlere daha fazla kişiselleştirilmiş reklamlar göstermeyi ve görmenizi sağlıyor. aşağıda sizlerle bir görsel paylaştım bu görsel google ın hakkımızda sahip oldugu ilgi alanlarını gösteren minik bir örnek sizler de kendiniz hakkında nasıl bir varyasyon ve bilgiler oluşturulmuş aşağıda paylaştığım linke tıklayıp kontrol edebilirsiniz hatta bu linkten gerekli ayarları yaparak google ın  topladığı bilgileri iş ortaklarıyla paylaşmasını da engelleyebilirsiniz.

https://adssettings.google.com/authenticated

Öncelikle bu linke girin giriş yapmanızı istenirse google hesabınızla giriş yapın sol tarafta paylaştığım gibi bir ekran gelecek burada kırmızı ile çerçeve içine aldığım kısım kişiselleştirilmiş reklamları kapattığınız veya açtığınız kısım burayı deaktif ederek hakkınızda toplanan bilgilerin google ve iş ortaklarıyla paylaşılmasını engelleyebilirsiniz. reklamlarınız nasıl kişiselleştirilir yazan kısım ise google ın sizin ilgi alanlarınızla ilgili topladığı bilgilere ulaşabilirsiniz. Facebook Pixel de ortalama aynı mantıkta çalışıyor  ayrı bir yazı hazırlayacağım  facebook üzerine çok fazla konuşmuyorum tüm platformlarla ilgili ayrı ayrı bu şekilde yazılar yazarak sizleri bilgilendirmeye devam edeceğim sağlıkla kalın